TOPIC 2 BERKEPENTINGAN HUBUNGAN HASIL PEMBELAJARAN Pada akhir topik ini, anda akan dapat: Kenal pasti pihak yang berkepentingan, pihak-pihak berkepentingan utama dan pihak berkepentingan menengah; Bincangkan mengapa organisasi perlu melanggan kepada pihak yang berkepentingan melihat berdasarkan normatif, hujah-hujah penting dan desk riptif; Bincangkan konsep pengurusan pihak berkepentingan; Kenal pasti pihak berkepentingan yang berkaitan firma berdasarkan tiga elemen dan Jelaskan organisasi tanggungjawab terhadap pihak-pihak berkepentingan.
PENGENALAN Dalam topik ini, kita akan membincangkan konsep pihak yang berkepentingan. Kami juga akan menyentuh mengenai konsep pengurusan pihak berkepentingan dan pengurusan hubungan pihak berkepentingan. 2.1 KONSEP BERKEPENTINGAN Sebelum kita menyelidiki definisi dan konsep yang berkepentingan, marilah kita memahami definisi "kepentingan". Pegangan adalah satu kepentingan, tuntutan atau bahagian dalam aku janji atau perusahaan. Sebuah organisasi yang besar mempunyai banyak pihak yang berkepentingan. Dalam jangka perniagaan, definisi yang diberikan bagi pihak-pihak pihak-pihak berkepentingan adalah seperti yang ditunjukkan di bawah: "Individu atau kumpulan yang boleh menjejaskan atau yang terjejas oleh t indakan-tindakan, keputusan, dasar, amalan atau matlamat organisasi". (Freeman, 1984) 2.1.1 Pengkelasan Pemegang Kepentingan Secara umumnya, terdapat dua kategori pihak berdasarkan sifat hubungan mereka dengan organisasi. Wheeler dan Sillanpaa (1997) telah dikategorikan berkepentingan kepada: Pasaran, dan Pihak yang berkepentingan bukan pasaran.
Mari kita lihat sekarang ke dalam setiap kategori dalam maklumat lanjut. Pihak berkepentingan pasaran / Stakeholder Utama "Pihak berkepentingan Pasaran adalah individu atau kumpulan yang mempunyai kepentingan langsung dalam organisasi serta terlibat dalam urus niaga ekonomi dengan organisasi kerana ia menghasilkan barangan dan perkhidmatan". (Lawrence & Weber, 2011) Pihak-pihak berkepentingan utama termasuk pelanggan, pemegang saham, pembekal, pemiutang dan majikan. Sebagai contoh, pemegang saham sebagai pihak berkepentingan utama menyumbang modal kepada organisasi dalam bentuk pelaburan dalam pertukaran untuk dividen. Pemegang saham juga boleh mempengaruhi dasar-dasar organisasi sebagai pemegang saham boleh melantik ahli lembaga firma pengarah. Mereka juga mempunyai hak untuk mengundi pada keputusan firma seperti penggabungan dan pengambilalihan. Pihak berkepentingan bukan pasaran / Stakeholder Menengah "Mereka yang berkepentingan bukan pasaran t ermasuk individu dan kumpulan-kumpulan yang tidak terlibat dalam urus niaga ekonomi secara langsung dengan organisasi tetapi dipengaruhi oleh atau boleh menjejaskan tindakannya". (Lawrence & Weber, 2011) Pihak-pihak berkepentingan termasuk Menengah komuniti, media, kumpulan sokongan perniagaan, kerajaan dan orang awam. Pihak media boleh menjejaskan organisasi melalui berita bahawa akhbar atau majalah menerbitkan. Manakala bagi masyarakat, ia juga boleh dipengaruhi oleh dasar dan keputusan organisasi. Sebagai contoh, kesihatan masyarakat boleh dipertaruhkan apabila firma memutuskan untuk membuang sisa toksik ke dalam sungai dan anak sungai yang masyarakat menggunakan. Sebaliknya, masyarakat juga boleh menjejaskan operasi organisasi apabila masyarakat tidak mengalu-alukan organisasi dan membantah rancangan untuk me nubuhkan operasi di kawasan masyarakat itu. Mari kita lihat di Jadual 2.1 yang menunjukkan contoh pasaran organisasi dan pihak-pihak berkepentingan bukan pasaran. Jadual 2.1: Pasaran Pertubuhan dan Pihak Berkepentingan Bukan Pasaran Pasaran berkepentingan Stakeholders Bukan Pasaran Pekerja komuniti tempatan Pemilik / Pemegang / Pemegang Saham aktivis sosial Pelanggan Media Pembekal kumpulan sokongan perniagaan (contohnya persatuan per dagangan)
Pesaing Kerajaan Peruncit / Pemborong Persekutuan, negeri dan k erajaan tempatan Am Pemiutang awam 2.1.2 Sokongan untuk Konsep pihak berkepentingan yang Donaldson dan Preston (1995) mengenal pasti tiga hujah untuk konsep pihak berkepentingan. Organisasi perlu mengikut konsep pihak berkepentingan berdasarkan ketiga-tiga pihak berkepentingan teori hujah: Hujah deskriptif "Hujah deskriptif menerangkan bagaimana organisasi mengurus dan berinteraksi dengan pihak-pihak berkepentingan". (Donaldson & Preston, 1995) Walaupun prestasi kewangan organisasi adalah penting, organisasi masih perlu mengambil berat tentang aspek: Menghasilkan produk yang selamat dan inovatif kepada pelanggan; Menyediakan persekitaran kerja yang selamat dan sihat kepada pekerja dan Mematuhi peraturan-peraturan kerajaan. Hujah normatif "Hujah normatif mengatakan bahawa menjaga pihak-pihak berkepentingan hanya perkara yang betul untuk organisasi yang perlu dilakukan. Sebagai organisasi mempunyai kuasa yang luas dan sumbersumber, mereka mempunyai tanggungjawab terhadap semua mereka yang terjejas oleh tindakantindakan organisasi ". (Lawrence & Weber, 2011) Hujah instrumental "Hujah instrumental mengatakan bahawa teori pihak berkepentingan adalah strategi korporat yang berkesan. Syarikat-syarikat yang mengambil kira hak dan kebimbangan pemegang saham mereka cenderung untuk melakukan yang lebih baik dalam jangka masa panjang berbanding mereka yang tidak ". (Lawrence & Weber, 2011)
2.2 PENGURUSAN PIHAK BERKEPENTINGAN Adakah anda tahu bahawa organisasi mempunyai banyak pihak-pihak berkepentingan yang ia bertanggungjawab kepada? Pengurus perlu menguruskan hubungan mereka dengan baik dengan pihak berkepentingan organisasi mereka. Kegagalan untuk menangani kebimbangan pemegang saham mereka boleh merosakkan reputasi syarikat dan akhirnya memberi kesan ke atas keuntungan. Oleh itu, pengurusan pihak berkepentingan yang telah menjadi semakin penting sebagai pengurus mendapati bahawa kumpulan berkepentingan organisasi mereka perlu agak berpuas hati bagi firma untuk mencapai objektifnya (Carroll & Buchholtz, 2006). Adakah anda tahu makna bagi istilah "pengurusan pihak berkepentingan"? Mari kita lihat di bawah untuk mengetahui maknanya. Pengurusan pemegang saham merujuk kepada proses menguruskan kehendak individu-individu dan kumpulan-kumpulan yang mempunyai kepentingan dalam organisasi anda atau akan terjejas oleh aktiviti-aktiviti organisasi. Organisasi yang ingin melaksanakan pengurusan pihak berkepentingan yang mesti terlebih dahulu mengenal pasti pihak yang berkepentingan firma. Kita akan membincangkan isu ini dalam bahagian seterusnya. 2.2.1 Mengenal pasti Berkepentingan Relevan Firma itu Organisasi perlu mengenal pasti pihak-pihak berkepentingan yang berkaitan. Kami telah dibincangkan sebelum ini kedua-dua jenis utama berkepentingan. Walau bagaimanapun, tidak semua pihak berkepentingan yang berkaitan dengan organisasi. Sebagai contoh, sebuah syarikat seperti Amazon atau D ell yang menjual produk secara terus kepada pelanggan tidak akan mempunyai peruncit atau pengedar. Walau bagaimanapun, pengedar akan menjadi pihak berkepentingan yang penting untuk syarikat seperti Nestle yang menjual produk terutamanya melalui pasar raya dan kedai-kedai runcit. Untuk mengenal pasti pihak-pihak berkepentingan yang berkaitan dengan sesebuah organisasi, pengurus perlu memahami ciri-ciri pemegang saham mereka. Pe ngurus boleh mengenal pasti pihakpihak berkepentingan yang berkaitan firma berdasarkan elemen-elemen ini: pihak berkepentingan kuasa kesahihan pihak berkepentingan pihak berkepentingan mendesak
2.2.2 Pemegang Kuasa Apa yang dimaksudkan dengan istilah "kuasa pihak berkepentingan"? "Kuasa pihak berkepentingan merujuk kepada keupayaan untuk menggunakan sumber-sumber untuk membuat acara yang berlaku atau untuk mendapatkan hasil yang diingini." (Lawrence & Weber, 2011) Pemegang kepentingan boleh mempunyai kuasa paksaan, utilitarian atau simbolik atas organisasi. Kuasa paksaan "Kuasa paksaan melibatkan penggunaan tenaga fizikal atau keganasan". (Thorne, Ferrell, & Ferrell, 2008) Kumpulan berkepentingan seperti aktivis alam sekitar boleh mempunyai kuasa paksaan apabila mereka protes terhadap dasar organisasi atau tindakan dan memusnahkan kemudahan organisasi semasa protes mereka. Rajah 2.1 menunjukkan beberapa alam sekitar mengumpul sokongan untuk menyebabkan planet ini. Rajah 2.1: Alam sekitar perhimpunan sokongan untuk tujuan yang Source: Kuasa utilitarian "Pihak berkepentingan boleh mempunyai kuasa utilitarian apabila mer eka mempunyai kuasa untuk mengawal sumber-sumber organisasi seperti kew angan atau bahan-bahan". (Thorne et al., 2008) Kuasa simbolik "Pihak berkepentingan boleh memiliki kuasa simbolik apabila mereka mempunyai akses kepada at au boleh menggunakan simbol atau pre stij". (Thorne et al., 2008) Sebagai contoh, surat yang ditulis oleh seorang menteri pada kepala surat kementerian akan mempunyai kuasa simbolik berbanding surat biasa. Internet juga boleh menjadi satu bentuk kuasa simbolik apabila berjaya menguasai perhatian media atau kerajaan.
2.2.3 Pemegang Kesahtarafan Adakah anda tahu makna untuk istilah "kesahihan pihak berkepentingan"? Mari kita rujuk di bawah untuk mengetahui maknanya. "Pemegang Amanah kesahihan merujuk kepada sama ada tuntutan pihak berkepentingan adalah wajar atau sesuai dalam konteks tertentu. Tuntutan pihak berkepentingan boleh dianggap sah apabila tuntutan mereka dinilai sebagai munasabah oleh pihak berkepentingan lain dan masyarakat. " (Thorne et al., 2008) Sebagai contoh, ia akan menjadi sah untuk pengguna untuk mengharapkan sebuah organisasi untuk menghasilkan produk yang selamat untuk kegunaan mereka. Oleh itu, organisasi mahu menangani kebimbangan pengguna 'jika mereka berhadapan dengan kritikan terhadap makanan yang tidak sihat. Pemegang saham, pelabur institusi dan lembaga ahli pengarah yang memiliki saham semua mempunyai tuntutan yang sah pemilikan kerana mereka semua pemilik organisasi. 2.2.4 Pemegang Segera Segera merujuk kepada berapa cepat organisasi respons kepada keperluan pemegang kepentingan mereka. Semakin kuat pihak berkepentingan dan yang lebih tinggi ke sahihan isu berkepentingan, lebih cepat organisasi perlu bertindak balas terhadap isu tertentu di tangan. Menurut Mitchell, Agle dan Wood (1997), isu yang mendesak satu akan bergantung kepada faktorfaktor ini: Kepekaan masa Sensitiviti masa merujuk kepada sejauh mana kelewatan pengurusan dalam melayan tuntutan atau hubungan pihak berkepentingan. kritikal Kritikal merujuk kepada kepentingan tuntutan atau hubungan dengan pihak berkepentingan. 2.3 TANGGUNGJAWAB FIRMA TERHADAP KEPERLUAN Apabila pengurus telah mengenal pasti pihak-pihak berkepentingan yang berkaitan organisasi, soalan logik seterusnya bertanya akan ini: Apakah tanggungjawab firma saya kepada pihak yang berkepentingan? Tanggungjawab organisasi terhadap pihak-pihak berkepentingan boleh dianggap se bagai tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang akan dibincangkan dalam Topik 6. Tanggungjawab sosial organisasi termasuk tanggungjawab ekonomi, undang-undang, etika dan dermawan seperti ditunjukkan dalam Jadual 2.2 di
bawah. Jadual 2.2: Tanggungjawab Pertubuhan ke arah yang berkepentingan Tanggungjawab Penjelasan Ekonomi Jadilah menguntungkan; memaksimumkan jualan dan mengurangkan kos. Menyediakan pelabur dengan pulangan yang mencukupi dan menarik untuk pelaburan mereka. Patuhi semua undang-undang undang-undang dan peraturan-peraturan undang-undang pengguna alam sekitar, pekerjaan dan. Etika Adakah apa yang betul, adil dan saksama. Menegaskan kepimpinan beretika dalam organisasi. Mengendalikan keperluan undang-undang minimum. Dermawan Menjadi warga korporat yang baik; te rlibat dalam kesukarelawanan. Memberi sokongan kepada masyarakat dengan menyediakan program-program pendidikan, perkhidmatan kesihatan, budaya dan program-program seni. Source: Carroll & Buchholtz (2006) 2.4 MENGURUS BERKEPENTINGAN HUBUNGAN Carroll dan Buchholtz (2006) mengenal pasti tiga langkah strategik yang boleh membawa organisasi untuk menguruskan hubungan pihak berkepentingan yang mereka berjaya dan mereka adalah: Mengintegrasikan pengurusan pihak berkepentingan ke dalam falsafah firma itu, nilai-nilai dan visi Kenal pasti misi organisasi anda, nilai-nilai dan norma. Kemudian, nyatakan kumpulan berkepentingan dan isu-isu berkaitan dengan or ganisasi anda. Buat wawasan atau pernyataan nilai yang termasuk pihak-pihak berkepentingan Mengukuhkan komitmen organisasi anda kepada pihak-pihak berkepentingan dalam satu kenyataan awam. Melaksanakan sistem pengukuran prestasi yang berke pentingan Sistem seperti ini perlu diaudit, bersepadu dan dipantau sebagai hubungan pihak berkepentingan yang bertambah baik. Pengukuran menunjukkan bahawa terdapat niat yang serius untuk mencapai keputusan dan kehadiran sistem tersebut akan memastikan komitmen berterusan pihak berkepentingan untuk organisasi. RINGKASAN Pihak yang berkepentingan adalah individu atau kumpulan yang boleh menjejaskan atau yang terjejas oleh tindakan-tindakan, keputusan, dasar, amalan atau matlamat sesebuah organisasi. Pihak-pihak berkepentingan boleh dikategorikan kepada dua: pemegang kepentingan pasaran dan pihak berkepentingan bukan pasaran. Organisasi perlu mengikut konsep pihak berkepentingan berdasarkan ketiga-tiga pihak berkepentingan teori hujah: hujah deskriptif normatif hujah dan hujah instrumental. Pengurus perlu berbaik-baik dengan pihak berkepentingan organisasi mereka. Kegagalan dalam memenuhi keperluan pihak berkepentingan boleh merosakkan reputasi syarikat dan akhirnya memberi kesan ke atas keuntungan. Organisasi perlu mengenal pasti dengan jelas pihak yang berkepentingan dalam usaha untuk
memastikan kesinambungan organisasi. Pengurus boleh mengenal pasti pihak berkepentingan firma relevan berdasarkan unsur-unsur: kuasa pihak berkepentingan, kesahihan pihak berkepentingan dan mendesak pihak berkepentingan. Tanggungjawab organisasi terhadap pihak-pihak berkepentingan termasuk yang berikut: ekonomi, undang-undang, tanggungjawab etika dan kedermawanan. Langkah-langkah strategik yang boleh membawa organisasi untuk menguruskan hubungan pihak berkepentingan yang mereka berjaya adalah: Mengintegrasikan pengurusan pihak berkepentingan ke dalam falsafah syarikat, nilai-nilai dan visi; Buat wawasan atau pernyataan nilai yang termasuk pihak-pihak berkepentingan dan Melaksanakan sistem pengukuran prestasi yang berkepentingan.